Castélie Yalombo Lilonge

Disciplines

Switching from communication studies to dance, one might almost wonder what the connection is. But why? Yet we remain in the realm of language, and Castélie's dance is so expressive that her steps have words. Words that we guess like in hangman, about being a woman, about a silent lineage that we trace back like a stream, there, a bit of Spain and Congo, but here, in Brussels. It's not so obvious to completely change direction, to bet on an uncertain future, to gamble on the art of performance. But the choice is made: it will be dance school.

This may even be the first foundational artistic act: to assert that it is a profession to speak, to show, to question, to propose, to stage all our appearances and to drop our masks by wearing them. This is the starting point of her approach.

So she throws herself in, first ULB then a master's at the Higher Institute of Arts and Choreographies ArBA EsA.

Creating yes (Close your eyes in 2018 which will be taken up later under the name of shadow cleaners: water and presented at the KVS during the Congolisation festival in January 2020; This is my body delivered for you 2019), but also participating: she collaborates with different artists such as: Clément Thirion (2016), Fabian Barba (2017), Ingrid Midgard Fiksal (2019), Faustin Linyekula (2019) and Louise Vanneste (2021).

Castélie, The Dismayed of the Living Waters... as if myths survive through our names and the nymphs who escape the gods, inspiring those who drink from the fountains, forever transmit their poetry as a legacy.

Biography by Raïssa Alingabo Yowali Mbilo

Castélie © Deborah Ruffato

The Bad Mother

2024

1er chapitre de The Motherness Galaxy

"The Motherness Galaxy" titre une série de rencontres qui vise à explorer la figure de la mère, le maternage, la maternité, et sa relation avec la mort, le deuil, la vie et le pouvoir. Quand et où commence la vie et qui en décide ? Castélie Yalombo et Sophie Farza invitent artistes, penseurs, travailleurs sociaux et toute personne intéressée à se plonger dans les méandres de la maternité.

Les corps maternels occupent une place particulière, témoins et sujets d'une proximité concrète des vivants et des morts dans leur chair. Ces expériences sont porteuses d'une lourde charge de fantasmes et de symboles, ce qui rend délicat, voire difficile, le soutien et l'accompagnement de la vie psychique et reproductive des femmes et des parents.

2ème chapitre: Doctor's Feeling

Water, l'atterrée des eaux vives

2022

Water, l’atterrée des eaux vives explore la friction sous-jacente des a priori de nos perceptions des corps féminins racisés. Traversant/traversé par un continuum de formes, de figures liées aux représentations de l’Histoire Noire et de son propre imaginaire du corps noir, le corps de Water est un objet pendu et perdu entre le « comment être perçu » et le « comment s’exprimer ».

Adresse

Belgium

Autres Artistes et compagnies dans la catégorie
Disciplines

Photo Olga de Soto

Olga de Soto

LOG

Florencia Demestri & Samuel Lefeuvre

Image Julien Carlier

Compagnie Abis

Faso Danse Théâtre/Serge Aimé Coulibaly

PG

Piergiorgio Milano

Photo les Désobeisseurs

Compagnie 3637