LARA BARSACQ

Disciplines

Lara Barsacq is a choreographer, dancer, and actress. She enjoys blending tracks between archives, fiction, embodiment, and documentary. Starting from history, autobiographical rituals, and the substance of reality, she attempts to imagine dances, metaphors, and to plunge into embodiment.

Trained at CNSMDP in contemporary dance, she joined the Batsheva Company, choreographer Ohad Naharin, between 1992 and 1996, training in international and local tours. From 1994 to 2004, she dedicated herself to choreography, whether for her projects or at the request of the CNSMDP, professional companies like the Batsheva Ensemble. She became a performer for the Jean-Marc Heim, ALias, Jérôme Bel, Lies Pauwels & Ben Benaouisse, Tristero, Les Ballets C de la B, le GdRA, Benny Claessens, Arkadi Zaides, the Zerep company, Danae Theodoridou, and Lisi Estaras companies. Since 2004, she has been as much an actress as a dancer, working from improvisations and author's texts. She has been performing in French since 2015 Lecture for everyone by Sarah Vanhee and is in the latest creation by Benny Claessens Learning how to walk, presented at KVS. She develops her choreographic work in collaboration with Gaël Santisteva.

After 15 years as a performer, Lara Barsacq returned to choreography by focusing on a personal project, the solo Lost in Ballets russes (2018), created in Brussels (La Raffinerie), as part of the LEGS Festival - Charleroi dance. In 2019, Lara created the trio IDA don't cry me love as part of the Biennale of Charleroi dance (La Raffinerie, Brussels). These first two pieces form a diptych. Lara's third project - Fruit Tree - was created on October 15, 2021, in Brussels, as part of the Biennale of Charleroi dance.

Lara Barsacq is an associate choreographer at Charleroi dance, which is committed to producing, presenting, and supporting her works from 2020 to the end of 2022.

La Grande Nymphe

2023

Dans la mythologie, la Nymphe est un corps charnel qui, de disparitions en réapparitions, incarne le rythme du désir érotique. Debussy lui a consacré le Prélude à l’après-midi d’un faune (1894), célèbre composition inspirée d’un poème de Mallarmé. Il y reconstitue musicalement – plus qu’il ne raconte – un après-midi lascif et sensuel. Son interprétation par Nijinski marquera l’histoire de la danse. Un siècle plus tard, la chorégraphe et danseuse Lara Barsacq se réapproprie l’image de la Nymphe entretenue depuis toujours par les hommes. 

 

Création et interprétation : Marta Capaccioli, Lara Barsacq, Cate Hortl, Léonore Frommlet, Wanying Emilie Koang, Alyssia Hondekijn

 

Pour plus d'infos

Fruit Tree

2021

Trois femmes et un homme parés de grandes chevelures (parfois tressées) exécutent des rituels chacun.e à leur tour ou ensemble. Illes passent d’un espace scénique à l’autre exécutant des rituels comme on ferait une promenade. Illes s’élancent dans des danses inspirées de l’écriture chorégraphique de Bronislava Nijinska, de l’art de la farandole et illes inventent des cérémonies. Illes parlent d’écoféminisme, de racines, d’arbres fruitiers et de croyances dans la symbolique des tresses et des cheveux, en lien avec l’énergie qui relie l’être humain au cosmos. Illes chantent a capella une partition réécrite à 4 voix en utilisant des rythmes et des voix polyphoniques ; parfois illes reprennent une chanson triste de Nick Drake.

 

Fruit Tree - Un projet de Lara Barsacq (70', 2021)

Création et interprétation : Marta Capaccioli, Marion Sage, Carlos Garbin, Sue-Yeon Youn

 

Pour plus d'infos

Année de création
2016
Adresse

De la brasserie, 27
1050 Bruxelles
Belgium

Personnes de contact
LEGRAND
Quentin
Barsacq
Lara
Direction artistique
 

Autres Artistes et compagnies dans la catégorie
Disciplines

panthère insta_0.png
© © AML

Barjo&Cie

Ahmed_Ayed

Ahmed Ayed - Collectif Illicium

XL Production

Image hircus

Cie des Chaussons Rouges

Nyash / Caroline Cornélis

Spongebabe in LA photo
© Maladita

Mercedes Dassy